b2b Magazine
юли 24, 2024

Защо електронната търговия е полезна за бизнеса и вредна за околната среда

Независимо дали става въпрос за B2C или B2B, индустрията за електронна търговия процъфтява. Бумът в начина, по който потребителите и фирмите ползват онлайн покупките на стоки и услуги – на работа и у дома, оказва огромно напрежение върху глобалните ресурси и околната среда, се посочва в нов доклад на Конференцията на ООН за търговия и развитие.

Дигиталната икономика процъфтява. Годишните доставки на смартфони са се увеличили над два пъти от 2010 г. насам, достигайки 1,2 милиарда през 2023 г. А устройствата за интернет на нещата (IoT) се очаква да нараснат 2,5 пъти до 39 милиарда до 2029 г. спрямо 2023 г.

Нови данни от 43 държави показват, че продажбите на бизнес електронната търговия са нараснали с 60 % от 2016 г. до 2022 г., за да достигне 27 трилиона долара. Данните представляват около три четвърти от световния брутен вътрешен продукт (БВП).

Според доклада на ООН този растеж нанася все по-сериозно влияние върху околната среда.

Цифровата икономика изисква много ресурси. Компютър с тегло четири килограма изисква 1,7 фунта суровини.

Въпреки че производствената фаза е най-въздействащата – генерирайки около 80% от емисиите на парникови газове (ПГ) от смартфоните, вредите за околната среда възникват през целия жизнен цикъл на устройствата и инфраструктурата на информационните и комуникационни технологии (ИКТ), включително чрез електронната търговия, според доклада.

Дигиталните отпадъци нарастват по-бързо от темповете на събиране. Отпадъците от екрани и малко ИТ оборудване са се увеличили с 30% между 2010 г. и 2022 г., достигайки 10,5 милиона тона. Неправилното изхвърляне води до замърсяване и други опасности за здравето и околната среда.

Нарастващото търсене на предаване, обработка и съхранение на данни за най-новите технологии като блокчейн, изкуствен интелект (AI), мобилни мрежи от пето поколение (5G) и IoT повишава емисиите. Например секторът на ИКТ емитира около 0,69 до 1,6 гигатона CO2 еквиваленти през 2020 г., което съответства на 1,5% до 3,2% от глобалните емисии на парникови газове.

Тъй като цифровите устройства стават по-сложни, те изискват повече минерални ресурси. Телефоните са използвали 10 елемента от периодичната таблица през 1960 г., 27 през 1990 г. и 63 през 2021 г.

В резултат на това търсенето на критични минерали – критични както за дигиталните, така и за нисковъглеродните технологии, нараства рязко. Например, търсенето на кобалт, графит и литий се очаква да нарасне с 500% до 2050 г., според Световната банка.

Належащо безпокойство са нарастващите нужди на цифровизацията от енергия и вода. През 2022 г. центровете за данни и офисите на Google са изразходвали повече от 21 милиона кубически метра вода. По-новите технологии, като generative AI, също изискват повече питейна вода за охлаждане на сървъри.

Според доклада в САЩ една пета от директния воден отпечатък на сървърите на центрове за данни идва от водосбори, които са с умерен до силен воден стрес. „Дигиталната икономика понастоящем генерира прекомерни отпадъци, подсилени от програмирано остаряване – вграденото намаляване на живота на продукта поради технически, функционални или психологически причини – в начините на производство“, се казва в доклада. „Кръговата икономика минимизира отпадъците и увеличава максимално използването на ресурсите чрез повторно използване, обновяване, рециклиране и удължаване на живота на продуктите“.

b2b Magazine

b2b Magazine

0 коментара

Подобни публикации

„Аз съм българче“ – новото място за деца сред природата (ВИДЕО)

„Аз съм българче“ – новото място за деца сред природата (ВИДЕО)

Уникално място за деца на 30 километра от София Интензивният градски живот, шумът, мръсният въздух са все неща, от които едно семейство с деца иска да избяга дори за няколко часа през почивните дни. Около София през последните години се създадоха доста увеселителни,...

Нов етап в изграждането на модерен български ритейл бранд

Нов етап в изграждането на модерен български ритейл бранд

Minimart откри 100-ния си магазин, а до края на годината планира да открие своя 300 магазин Minimart отбеляза откриването на своя 100-тен обект в София, затвърждавайки позициите си на иновативен и бързоразвиващ се играч в сектора на бързооборотната търговия. Зад...

ОББ с рекорден ръст в мобилното банкиране

ОББ с рекорден ръст в мобилното банкиране

Над 13% повече потребители и 14.5 млн. месечни посещения ОББ продължава уверено да утвърждава лидерството си в дигиталната трансформация на банковите услуги в България. Според данни, представени на Open Demo Day – нова платформа за дигитални иновации, организирана от...