Facebook с интересна услуга за потребителитеПредишна статия
Apple въвежда абонаменти за платени подкастиСледваща статия
Горещи новини

22/06/21

Историята на Virgin Galactic: Инвестиране в космоса или полет до дъното (ЧАСТ I)

Разстояние между редовете+- AРазмер на шрифта+- Принтирайте тази статия

Космосът винаги е привличал хората. Към днешна дата обаче само няколкостотин души са успели да напуснат Земята. Ричард Брансън искаше да направи космическите пътувания по-достъпни и създаде Virgin Galactic. В нейната история имаше всичко: амбициозни проекти, рекорди и дори човешки жертви. Да си припомним как е възникнала компанията и какво се случва с нея сега.

Virgin Galactic: история на компанията и космически туризъм

Търговският туризъм получи нов тласък през 1996 г., когато фонда X Prize (по-късно преименуван на Ansari X Prize) стартира конкурс за 10 милиона долара. За да спечелите, беше необходимо да се създаде космически кораб, който в рамките на 2 седмици да може да изпрати най-малко трима души на височина 100 км от повърхността на Земята.

Тогава основателят на Scaled Composites Бърт Рутан започва работа върху космическия самолет SpaceShipOne, който се издига с помощта на WhiteKnight. Проектът е получил около 28 милиона долара инвестиции от Пол Алън, съосновател на Microsoft.

„През 2004 г. SpaceShipOne направи два суборбитални полета, достигайки височина от над 100 км. Алън получи наградата от 10 милиона долара и я раздели с екипа на Scaled Composites.“

През юли 2005 г. Рутан и Брансън основават The Spaceship Company, съвместно предприятие между Scaled Composites и Virgin Group (по-късно, към нея преминава пълният контрол над новия бизнес). Бяха разработени подобрени версии на самолета-носител и на космическия кораб, които бяха наречени WhiteKnightTwo и SpaceShipTwo.

Прогнозите стават все по-оптимистични: през първите 10 години на експлоатация се планираше да се направят полети за 50 хиляди туристи.

Смъртта на хора

Работата вървеше предсрочно до 2007 г., когато в резултат на експлозия на изпитателния стенд в пустинята Мохаве загинаха трима сътрудника на Scaled Composites, а още трима бяха хоспитализирани със сериозни наранявания.

Тестовете на SpaceShipTwo бяха спрени за около година, докато инцидентът беше разследван. Оказа се, че е необходимо да се промени сериозно конструкцията на резервоара с азотен оксид.

Поради това се забави разработването на двигателя – ключова задача на проекта.

Представяне на SpaceShipTwo

След инцидента компанията нямаше значителни постижения, докато Virgin Galactic не представи WhiteKnightTwo през юли 2008 г. Самолетът-носител получи името Eve (Ева) в чест на майката на Брансън. Тестовите изпитания започнаха през декември същата година.

SpaceShipTwo беше представен малко по-късно. Създаването му отне повече време от очакваното, а представянето се състоя през декември 2009 г., една година по-късно от самолета-носител.

По време на събитието посветено на старта, Рутан каза: „Искам да кажа, че на този етап тази програма беше по-трудна, отколкото очаквахме. Отне повече време и усилия. Това е огромно събитие – представянето на първия търговски космически кораб. Очаквам с нетърпение началото на тестовата програма.“

Първият тестов полет се състоя през юли 2010 г. В същото време компанията активизира търсенето на клиенти.

Тестови полети и негативни реакции

Въпреки трагедията от 2007 г., Virgin Galactic все още привлича клиенти. Смята се, че веднага след като компанията е възобновила продажбите, около 30 000 души са се записали в резервния списък.

Основната цел беше да се намерят 100 туристи, които да участват в първия полет на SpaceShipTwo. Групата бе наречена „Основатели на Virgin Galactic“.

Сред 30-те хиляди заинтересовани бяха предимно мъже от над 120 държави. Сред тях са британският дизайнер на състезателни коли Адриан Рейнар и актрисата, а по-късно и предприемач Виктория Принципал, известна с ролята си в телевизионния сериал Далас от 80-те години.

„През първата си година след старта на търговските си полети, Virgin планира да полетят 450 души, а през следващата да удвои този брой“.

Надеждността на суборбиталния транспорт все още е под въпрос, което накара някои купувачи дори да откажат мястото си в опашката за полети. Тогава Virgin Galactic стартира информационна кампания за риска от космическия туризъм, която се позова на високите показатели за безопасност на трите си авиокомпании. Те не са имали нито една катастрофа.

Отказите от програмата бяха свързани с дълго чакане: компанията проведе много тестове, за да гарантира безопасността на SpaceShipTwo.

Успоредно с това Virgin се стреми да диверсифицира марката и активно развива партньорски отношения.

  • През 2011 г. Virgin Galactic си партнира с НАСА за провеждане на изследователски полети.
  • Компанията също така обеща да изпрати в космоса учени от Югозападния изследователски институт на Тексас.

През април 2013 г. Virgin успешно проведе първото тестово изстрелване на SpaceShipTwo, през септември същата година – второто, а през януари 2014 г. – третото.

Следващият тест през октомври 2014 г. не мина по план. При авария загина пилотът Майкъл Елсбъри, докато вторият пилот Питър Сиболд беше ранен.

Американският национален съвет за безопасност на транспорта заключи, че инцидентът се дължи на грешка на пилота Елсбъри. По време на спускането той преждевременно е активирал системата за флюгиране, поради което корабът буквално се разпада на части.

Тогава беше създадена подобрена версия на SpaceShipTwo, VSS Unity, която предотврати грешките на предишните версии.

0 Коментари

Няма коментари Тази страница все още няма коментари

Но можете да бъдете първи да оставите коментар !

Оставете Вашият коментар

<

Facebook

Календар

юни 2021
П В С Ч П С Н
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930