„Ключът към успеха на Реал Мадрид се крие в неговата история, традиции и, разбира се, уменията на неговите играчи. Този клуб е семеен, работим заедно без проблеми, цари много добра атмосфера. Тук няма голямо его, момчетата са много скромни. Управлението на отбора през този сезон не беше трудно“, казва треньорът на Мадрид Карло Анчелоти след победата над Борусия Дортмунд във финала на Шампионската лига през 2024 г.
Днес е трудно да си представим, че в края на миналия век положението на клуба е било съвсем различно – серия без трофеи на Лос Бланкос в Шампионската лига продължи 32 години и дори когато беше прекъсната през 1998 г., клубът не успя да преодолее тежка финансова криза. След като спечели клубните избори през 2000 г., настоящият президент на Мадрид Флорентино Перес пое Реал с дълг от 319,8 милиона долара. За почти четвърт век под ръководството на този човек Мадрид се върна не само към предишното си величие, но и се превърна в истински бизнес лидер в световния футбол. В последната класация на Deloitte Football Money League за 2024 г. Реал Мадрид заема първо място с приходи за 2023 г. от 831 милиона евро. Това е със 118 милиона евро повече от предишния доклад на консултантската компания. Търговските транзакции донесоха най-много на Мадрид (403 милиона евро), продажбата на телевизионни права им позволи да натрупат 306 милиона евро, а други 122 милиона евро дойдоха от продажбата на билети и сезонни карти. Растежът на клуба до голяма степен се движи от силното представяне на дребно и по-високата посещаемост на стадиона след облекчаването на ограниченията на COVID-19.
Освен това за трета поредна година (и осми път за последните 11 години) Мадрид оглави класацията на най-богатите клубове в света на Forbes – стойността на Реал Мадрид се оценява на 6,6 милиарда долара. 77-годишният собственик на състояние от 2,9 милиарда долара, Флорентино Перес, има богат опит в ръководенето на компании в трудни ситуации от кризата. В началото на 80-те години амбициозен мадридски предприемач пое фалиралата строителна фирма Construcciones Padros и я превърна в един от най-търсените строителни предприемачи в Европа. В момента компанията се нарича ACS Group – нейната капитализация е 11 милиарда долара. Въпреки това, за разлика от арабските шейхове, Перес не е харчил собствени пари за укрепване на клуба – успехите на Реал са резултат от талантливо управление.
За да се отърве от дълговете, натрупани през миналия век, Реал Мадрид направи много изгодна сделка за продажбата на тренировъчната база Сиудад Депортива в центъра на Мадрид. По това време комплексът беше много остарял и се нуждаеше от реконструкция, така че мадридчани решиха да построят нов, но в предградието Валдебебас, недалеч от летището Барахас. Постъпленията от 480 милиона евро от продажбата на старата база на общината помогнаха за изграждането на нова, Сиудад Реал Мадрид, с 12 игрища, стадион Алфредо Ди Стефано и клубната академия Ла Фабрика. Имаше и достатъчно пари за частично покриване на дълговете.
Перес разбра, че за да се върне Реал Мадрид към предишната му слава, е необходимо да се увеличи световната му популярност. Тази задача беше решена в началото на 2000-те с началото на ерата на Галактикос: в рамките на няколко сезона редиците на Лос Бланкос се присъединиха към суперзвезди като Дейвид Бекъм (който значително увеличи промоцията на марката Реал Мадрид в Азия), Луиш Фиго , Зинедин Зидан и Роналдо, а през следващото десетилетие – Кристиано Роналдо и Гарет Бейл. Феновете по света получиха ясно послание, че Реал Мадрид се свързва само с най-забележителните футболисти от тяхното поколение.
Стратегията се отплати: Мадрид в момента има една от най-впечатляващите фен бази в света – според El Economista, тя е около 400 милиона фенове. 300 милиона долара на година за лого на тениски и залог за нов стадион Невероятни резултати, невероятна стабилност, славна история – уникалната идентичност помага на Реал Мадрид да сключи споразумения с най-разпознаваемите и платежоспособни спонсори. Според доклад на аналитичната и консултантска компания GlobalData през сезон 2023/24 портфолиото на отбора от Мадрид включва сътрудничество с 27 марки, като петте най-големи спонсорски договора носят 84% от приходите от тази позиция. А най-много носи рекламата върху тениски – 278,8 милиона долара.
Тригодишна сделка, сключена през февруари 2024 г. с калифорнийския доставчик на хардуер и софтуер Hewlett-Packard (логото на HP се появява на левия ръкав на клубните тениски) ще попълва клубната хазна със 75,7 милиона долара годишно. Същата сума се плаща на Мадрид от една от най-големите авиокомпании в света, Fly Emirates (логото им е поставено на гърдите) – в близко бъдеще се очаква удължаване на споразумението, завършващо през 2026 г., при подобрени условия. И най-печелившият договор за "крема" е сключен с производителя на оборудване Adidas – той се оценява на 127,4 милиона долара годишно. По отношение на ефективността на продажбите на рекламно пространство върху тениски Мадрид значително изпреварва най-близките си конкуренти в тази категория приходи – Барселона и ПСЖ дори не достигат границата от 200 милиона долара.
Топ спонсорите на Реал Мадрид също включват мощни марки като производителя на автомобили и мотоциклети BMW, спестовна банка Unicaja, застрахователна компания Sanitas, разработчик на спортни видео игри EA Sports, производител на газирани напитки Coca-Cola, марка за лична хигиена Nivea и много други. През 2023 г. Мадрид задълбочи сътрудничеството си с ОАЕ със сделка с дубайската корпорация за туризъм и търговски маркетинг Visit Dubai, съобщава SportsPro Media. Освен това в края на 2024 г. в Дубай се планира да бъде открит първият тематичен парк на Мадридския клуб в Близкия изток с клубен музей, атракции и точки за продажба на атрибути.
0 Коментари
Но можете да бъдете първи да оставите коментар !