Пред финализиране е шестият пакет от икономически санкции срещу РусияПредишна статия
Инфлацията в Турция надхвърли 70% - най-високата за последните 23 годиниСледваща статия
Горещи новини

04/07/22

Храбрин Иванчев: 25–тия юбилеен автосалон с 14 премиери на нови автомобили

Разстояние между редовете+- AРазмер на шрифта+- Принтирайте тази статия

Храбрин Иванчев е управител на Киа България от 2002 година, участва в управлението на Субару Моторс, Б.Л.Лизинг и Юръпкар България. Член на УС на ААП от 2016, Председател на ААП от 2020 година.

Господин Иванчев, в петък организирате кръгла маса за автомобилността в България. Какво очаквате от срещата с изпълнителната власт?

Очакваме да се постави началото на един процес, в който да се решат проблемите пред автопарка в България. Ние сме страната с най-стария и амортизиран автопарк в Европа. На едно от първите места сме по замърсяване, а също и по смъртни случаи от автопроизшествия. В момента този автопарк допринася за обедняването на хората, защото автомобилите са дизелови, стари и с цената на горивото в момента, наистина затрудняват още повече положението на българските шофьори и потребителите на всякакъв вид мобилност.

През месец юли предстои гласуване в ЕП да бъде забранена регистрацията на нови дизелови автомобили от 2035 г., а през 2025 година предстои въвеждането на стандарта Евро 7 (Euro 7) на Европейската комисия по екология и искаме да обърнем внимание и правителството да започне да мисли по въпроса как автопарка в България да се модернизира чрез поредица от мерки. Няма една марка, която да се предприеме и да се реши проблема генерално.

На няколко пъти споменахте електрическите автомобили. Има ли някакви обществени поръчки, например държавата да започне да дава пример със себе си за използване на електромобили?

Има такива, но те са толкова малки, че просто са изключение на правилото. Незначително малко са. Още повече, че преди доста време държавата създаде Доверителен национален екофонд, където се дават бонуси, но само за държавни учреждения, предприятия, министерства или агенции, но държавата няма интерес това да се случва. За почти 6-7 години, откакто съществува този фонд, доколкото знам, 41 или 42 автомобила са купени по тази схема с бонуси. Интересът е изключително малък, а ние знаем, че държавата е най-големия единичен клиент в България за покупка на автомобили. Тя има парк от около 6000-7000 автомобила. За такъв автопарк, 42 автомобила е нищо.

Мисля, че държавата трябва да даде възможност на фирмите, който искат, защото много компании тепърва ще искат да модернизират автопарковете си, да намалят своята зависимост от цените на горивата, да се възползват от модерните технологии, и да даде възможност при връщане на стар автомобил чрез бонусна схема фирмите да могат да модернизират автопарковете си.

А в частния сектор как стои въпросът с ползването на електромобили?

По същия начин. В момента пазарът на електрически превозни средства, точно поради липсата на стимули, се движи от екологични ентусиасти, които искат много бързо да преминат към този вид мобилност с цел да пазят околната среда. Бих казал, че към момента те преобладават като клиенти за електрическите автомобили. С развитието на мрежата – зелената инфраструктура, защото вече в България има над 600 зарядни станции, от които 100 са бързи (т.е. те са на прав ток), дават възможност за по-бърз заряд. Тепърва с увеличаване на предлаганите модели от електрически превозни средства хората, ще могат да си купуват повече.

Точно това е и ролята на Автосалона, защото на него за пръв път ще бъдат показани 33 електрически превозни средства – половината, от които за пръв път в България, така че хората да могат да направят информиран избор и да преминат към този вид мобилност.

Големи международни компании, които водят екологична политика, изискваща ползването на електоромобили, дали и у нас са клиенти на електрически автомобили?

Да, да и да. Три пъти да. Всички това правят. Въпросът е, че те искат да видят коя ще е най-подходящата кола за тях, тъй като цената на електрическия автомобил много зависи от батерията, от пробега. Никой не си купува електрически автомобил с най-големия пробег, ако не му трябва, защото ще плати повече. Човек, който си купува електрически автомобил, търси с такъв пробег, който ще му трябва за деня, така че колата цяла нощ да се зарежда, а през деня да я използва безпроблемно.

А каква ще е съдбата на старите?

Те ще идват в България от цяла Западна Европа, ако няма някаква промяна в политиката на държавата. Тъй като в България автопаркът е 20-годишен, така че очакваме до 2055 г. все още да караме стари дизелови автомобили, ако нищо не се промени.

Кои са пречките пред работата ви?

Инерцията в държавните институции е проблем. Честата смяна на правителствата и липсата на дългосрочна стратегия за автомобилността, също.

В България има 14 министерства и агенции, които се занимават с автомобилния парк. Това създава много тромава система за работа и затова много трудно се случват нещата при нас.

Какви са препоръките към правителството и какво искате да се промени?

В България трябва да влизат и да се регистрират автомобили, които са технически изрядни, трябва да се знае какво се случва с тях по време на техния живот, т.е. трябва да спрем превъртането на километража, което в България е изключителен проблем. За тази цел е необходимо създаването на електронен регистър на автомобилите в България, т.е. всеки внесен автомобил да е регистриран в него.

След това в даден момент старите автомобили да се извеждат от употреба. Държавата по възможност, чрез различни бонуси, да помага на фирмите и на хората, които искат да преминат на електрическа мобилност с бонусна схема да се случва това нещо, защото електрическата революция вече е факт. Т.е. искаме да се създаде Екофонд с бонуси, такъв какъвто има в 22 страни от ЕС, само 5 нямат и България е една от тях. Електрическата мобилност не е някакво бъдеще. Фирмите, производители на автомобили, отдавна декларираха, че в следващите 10-12 години те ще преминат изключително към производство на електрически автомобили. Ние като държава трябва да се подготвим за този момент, защото друго няма да има какво да се купи.

Необходима е значителна промяна, най-вече в данъчната политика, за да може българинът да купува повече нови автомобили. Всяка политика се движи на принципа на моркова и тоягата. Ако кажем, че морковът са стимулите, минусът трябва да е увеличаване на данъчната тежест за старите автомобили, които са над 20-годишни, които не би следвало да продължават да се движат по градските и извънградските улици, да замърсяват въздуха, да застрашават здравето на хората. Изграждане на инфраструктура от зарядни станции.

0 Коментари

Няма коментари Тази страница все още няма коментари

Но можете да бъдете първи да оставите коментар !

Оставете Вашият коментар

<

Facebook

Календар

юли 2022
П В С Ч П С Н
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031