Ключът към успеха на редица компании е фактът, че те са семейни. Личните взаимоотношения обаче могат да причинят значителни главоболия, ако собственикът не знае как да ги управлява. Ето и 3 от най-честите капани, в които могат да попаднат управляващите.
Роднинските връзки усложняват решаването на конфликтни ситуации
Проблем
Конфликтите са неизменна част от комуникацията във всеки колектив, но в семейните компании наличието на роднински отношения още повече ги задълбочават. Така например, възникват конфликти по време на съперничество между братя и сестри, вражди между представители на различните поколения или дори семейни спорове между съпрузи. Доста често членовете на семейния бизнес според за това кой получава повече задължения и власт.
Решение
Ръководителят на компанията, който често се явява и глава на семейството, му е много трудно в такива ситуации да овладее собствените си емоции и да регулира ситуацията. Препоръката на специалисти е колкото се може по-рано тези задължения да бъдат прехвърлени на друг, като например на заместник-управител или творческия директор. Това трябва да е служител, който да няма роднинска връзка, с който и да е от членовете на семейството, собственик на компанията.
Въпросното лице със сигурност трябва да притежава психологически и волеви качества и да има специални познания, за да може успешно да реши възникналите конфликтни ситуации.
Отсъствието на ясна йерархия
Проблем
В повечето семейни компании е доста трудно да се определи кой е началникът и кой точно отговаря за определени дейности. Понякога се създава чувството, че всички са ръководители. Подобен подход само вреди на бизнеса.
Решение
Най-добре е да бъде начертана структура на компания и ясно да бъдат разписани задълженията на всеки сътрудник. Да бъде записан крайният продукт, който всеки отдел трябва да произведе, а също така какви са неговите права и задължения. В този случай всички участници в екипа нагледно ще знаят на кой отдел да се подчиняват, какъв ръководител е нужен на всеки конкретен отдел и каква връзка е необходимо да се изгради, за да бъде ефективна работата.
Отсъствие на план за приемственост
Проблем
Глупаво е да се мисли, че първородното дете някой прекрасен ден с радост ще оглави семейния бизнес и ще го направи преуспял. Приемствеността не е събитие, а процес. Затова е необходимо колкото се може по-отрано да се създаде план и той да се изпълнява стриктно.
Решение
Важно е децата да бъдат приучавани към семейните дела, за да разберат от ранна възраст какво е това бизнес. Важно е да им бъдат давани като пример други успешни бизнеси. Още на 5-годишна възраст детето трябва ясно да знае с какво се занимават родителите му. На 8 и 9 години летните ваканции той трябва да прекарва поне един работен ден в офиса, за да наблюдава работния процес. А от 12-13-годишна възраст да отделя на семейния бизнес достатъчно много време, за да върши някои от сериозните задачи, като например да отговаря на позвънявания или да се занимава с превод на текстове. Най-важното е детето да разбира, че прави всичко за семейния бизнес.
0 Коментари
Но можете да бъдете първи да оставите коментар !