Васил Петров: На бирения пазар има съществена промяна при възприятията на консуматоритеПредишна статия
Бирата съдържа богат набор от биоактивни веществаСледваща статия
Горещи новини

30/11/23

Потенциалът на стъклената бутилка да се завърти в кръговата икономика е 50 пъти

Разстояние между редовете+- AРазмер на шрифта+- Принтирайте тази статия

Радостина Хаджийска – директор „правни и корпоративни въпроси“ в „Каменица“ пред B2BMagazine

Госпожо Хаджийска, ЕС ни задължава да въведем депозитната система и то в най-скоро време. Каква е ситуацията по отношение на пивоварния отрасъл?

Както споменахте, регламентът идва от европейско ниво. България и към момента има система, която осигурява разделно събиране. Въпросът е, че новите таргети, които идват за държавата и съответно за бизнеса и за производителите, относно осигуряване на разделно събиране на опаковките, са много амбициозни. Изследванията показват, че така изградената система няма да позволява да се достигне таргетът.

Кауфланд и Лидл въведоха експериментално депозитна система…

Пилотната програмата на Кауфланд и Лидл де факто цели да проследи каква е нагласата у потребителите, защото това е много важно за депозитна система. Много е важна ролята и комуникацията към потребителите, за да може самите те да връщат опаковките от напитките, които консумират. Събираемостта е ключова, тъй като инвестициите са огромни в тази депозитна система. Тези вложения трябва да бъдат направени основно от бизнеса. Разбира се, много важна ще бъде и ролята на държавата за намиране на различни финансови стимули и помощи, включително и по европейски програми свързани с кръговата икономика, защото първоначалните разчети показват милиони инвестиции.

Тези европейски програми идват по линия на държавата или вие като производител може директно да си ги изтеглите?

Фондовете са два вида. Има такива, които минават през държавата и те са различни национални програми за отделните програмни периоди. Има и такива, които са изцяло и директно през Европейските институции. Те са по-скоро свързани с въвеждането на различни иновации в производството, което не е пряко свързано с депозитната система.

Депозитната система е под егидата на националните програми и държавата и нейната роля ще бъде ключова за осигуряване финансиране на тази система. Но бизнесът има своята ключова роля при тези инвестиции. Системата струва милиони, за да бъде изградена като такава и след това е събираемостта на опаковките.

Каква е депозитната система при стъклените бутилки на бира? Какво трябва да направи крайният потребител?

Потенциалът на стъклената бутилка, за да се завърти в кръговата икономика, е 50 пъти. Т.е. 50 пъти една бутилка може да бъде използвана и по този начин максимално да намалим отпечатъка, който оставяме в околната среда. В този смисъл от пивоварния бранш винаги сме заставали зад инициативи за връщане на бутилката от потребителя.

Към момента имаме т.нар. доброволна депозитна система, защото колегите от търговския сектор, не са задължени по закон, да приемат обратно бутилката, но много от тях го правят на доброволен принцип и възстановяват депозитната сума. Ние осигуряваме логистиката по извозването на празните бутилки през нашите дистрибутори, за да може обратно да ги получим и въведем в нашето производство.

Първото, което трябва да знаят потребителите, е дали бутилката, която използват е за многократна употреба. На всяка една има знак, който посочва дали тя се рециклира, използва за многократна употреба или не.

Тази година, с колегите от целия пивоварен бранш, направихме инициативата „Върни ме“ и всъщност във всички обекти, които приемат бутилки за обратно изкупуване и за многократна употреба, имаше обособени комуникационни табели на входа на обекта, че въпросния магазин събира или приема обратно бутилки за многократна употреба. Това много ни помогна и сега тепърва ще отчетем резултатите колко е била успешна кампанията, тъй като особено през лятото оставаме без бутилки, защото всичко е на пазара. В същото време се оказва, че няма възможност да купим нови, защото всички производители купува. Сезонът е изключително натоварен, а е и изключително скъпо решение да купуваме нови като може да завъртим старите.

Въвеждането на национална депозитна система, която да бъде задължителна и е централизирана, трябва да включва и приемане на стъклени бутилки за многократна употреба, защото те имат голям потенциал да бъдат преизползвани.

За колко време се завърта една бутилка 50 пъти?

Много зависи от региона, от който идва. В София и региона, където имаме силно потребителят, може да се завърти много по-бързо. Но ако идва от населено място, в което няма осигурената логистика, ще е по-бавно.

Какви схеми се дискутират относно заплащането на депозитната система? Ако потребителят получи 15 стотинки за връщането на една бутилка, кой ги дава тези 15 стотинки

Практиките в тази посока са много ясни. Потребителят плаща първоначалната такса за тази депозитна стойност. В различните държави варира, но да кажем, че е между 15 до 30 стотинки. В европейските държави е между 10 и 20 евроцента. Тази стойност потребителят я заплаща, когато си купува продукта от магазина. Стойността е оказана отделно от продуктовата цена, т.е. потребителят знае, че плаща отделна такса само за депозита. Знае, че когато реши, че иска да върне тази опаковка от мястото, където я е взел или от друго място, оказано за това, той задължително ще си получи тези 15 или 30 стотинки.

Тази депозитна стойност непрекъснато се върти в депозитната система и никой от участниците по нея, не би останал ощетен, ако изпълни своето задължение, т.е. потребителя върне бутилката, депозитния оператор събере тази стойност от него, защото ще събере и от търговеца и от машината, която е пусната и я върне обратно към производителя, който първоначално я е платил към депозитната … Т.е. тази сума се върти в системата и който не би следвало да бъде ощетен, ако празната бутилка се върне на оказаната за това място. Ако не се върне ощетен ще е потребителят, защото няма да си получи парите.

Друго, което е важно да знаят потребителите? Ние като компания заставаме винаги зад решения, които имат добавена стойност не само за нашия бизнес, но и за хората и обществото, защото пътят е много ясен и ако искаме да оставим на поколенията след нас зелена планета, на която да живеят и работят, трябва всички да имаме отговорност. Всеки има своята отговорност и ние като бизнес поемаме тази вълна, държавата има своята отговорност и потребителят да направи тази малка стъпка, която всъщност е много голяма, когато всички заедно допринасяме за общото благо.

0 Коментари

Няма коментари Тази страница все още няма коментари

Но можете да бъдете първи да оставите коментар !

Оставете Вашият коментар

<

Facebook

Календар

декември 2023
П В С Ч П С Н
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031