Има опасност от техническа рецесия в няколко европейски държавиПредишна статия
Как оцелява малкият бизнес в новата реалност (ЧАСТ II)Следваща статия
Горещи новини

14/08/22

Как оцелява малкият бизнес в новата реалност (ЧАСТ I)

Разстояние между редовете+- AРазмер на шрифта+- Принтирайте тази статия

„Специалната военна операция” в Украйна оказа значително влияние върху икономическата ситуация в Русия. Малките предприятия са силно засегнати. Около 20% от тях са съкратили или уволнили служители на фона на кризата и санкциите. Много от тях отбелязаха спад на приходите с над 50%, а някои трябваше да закрият напълно.

В началото на март правителството обяви нови мерки в подкрепа на бизнеса. Сред тях: мораториум върху проверките на малкия бизнес до края на 2022 г., субсидиране на преференциална ставка по заеми, отпуснати през 2021 г. по програмата Payroll 3.0, освобождаване на всички ИТ компании от данък върху доходите и проверки. На 24 март министър-председателят Михаил Мишустин обяви, че правителството ще предостави на младите предприемачи субсидии за развитие на бизнеса в размер от 100 000 до 500 000 рубли.

Какво, обаче мислят експерти и представители на различни бизнеси за това как се справят и какви мерки предприемат за справяне с новата ситуация.

Игор Носов и Анастасия Долбня, създатели на проекта Enso Flowers

„Продължаваме да работим, въпреки настъпилите условия. Доставчиците продължават да ни предоставят всичко. Проблемът вероятно беше в самото начало – след 8 март имахме малко трудни доставки – спряха за около седмица. Но сега изглежда всичко е наред. По принцип всичко се доставя през Холандия и Еквадор. Винаги сме доставяли цветя и по небе, и по земя. Тоест летят до Амстердам, а вече пътуват до нас с камиони, в хладилници. И докато пътищата не са блокирани, същите цветя достигат до нас, както преди.

В Русия около 90% от цветята се изнасят от чужбина. Първо, имаме много голям пазар за цветя и няма да можем да произвеждаме толкова, колкото консумираме. Сега всичко е в начален стадий, много малко оранжерии могат да отглеждат цветя. Второ, всички семена са вносни, нашите семена почти не се използват. И трето, качеството на семената. Имаме само отлична роза, всичко останало по качество, честно казано, не е толкова добро. Всичко е много малко, няма достатъчно слънце, няма достатъчно топлина. И поради това цветето се оказва малко и не с много добро качество, така че всичко е вносно.

По отношение на приходите през март спаднаха с около 15%. Дори празникът 8 март беше доста слаб. Никой изобщо не знаеше дали хората ще празнуват, а ние купуваме цветя предварително. Емоционалното напрежение се усети много силно както от купувачите, така и като цяло в бранша. Доставчиците съкратиха доставките до 8 март, което вероятно е първият път, откакто сме на пазара. Страхуваха се, че няма да има търсене и така се случи, търсенето при всички случаи падна, а ние никога не сме имали толкова слаб 8 март.

Променихме някои неща. Преместихме се в нова сграда, все още имаме сезонен бизнес, а сега сезонът тъкмо приключва. Част от сезонните служители напуснаха. С рекламата нищо не е абсолютно ясно, защото Instagram (Instagram и Facebook принадлежат на Meta, която е призната за екстремистка организация и забранена в Русия. Тествахме други сайтове, но всички те са четири до седем пъти по-скъпи и не е ясно как да привлечем нови клиенти сега. Очевидно това ще стане с влизане в тези нови сайтове и много бавен растеж. Във всеки случай, сега нямаме никаква реклама, следователно няма привличане на „нови клиенти“, но старите все още ги има и продължават да поръчва цветя.”

Юлия Куклинова, основател на сладкарски бутик Cooklinova pastry

„Първоначално, разбира се, имаше паника. Когато всички събития току-що се случиха, веднага купихме продукти за два-три месеца и се успокоихме. Между другото, ние не купувахме захар, изобщо не сме мислили за това. Беше белгийски шоколад, какаово масло, но кой знае, че трябва да си купиш захар и хартия. Сега запасите от шоколад и какаово масло започнаха да намаляват, но ние общуваме с всички доставчици и те казват, че има доставки, всичко е наред, ще бъдат транспортирани по всякакъв начин. Имаше проблеми с плодовите пюрета. И тук най-интересното е, че руските доставчици на съставки с посредствено качество дадоха цени по-високи от първокласните италиански производители. Първоначално имаше паника, някои позиции изчезнаха от пазара за няколко седмици, но сега всичко се възстанови. Разбира се, имаше спекулации на пазара, когато какаовото масло, което преди струваше 1000 рубли, започна да се продава на 2500-3000 рубли, но това също не беше за дълго, докато всички доставчици не попълниха запасите си.

Имаме около 30 души в нашия екип. Това включва отдел продажби, производство и куриерска служба. Досега не сме съкратили никого. Не мога да кажа, че имаме спад в продажбите, включително заради празниците – 8 март и Великден. По отношение на ежедневните поръчки търсенето намаля. Но аз не свързвам това с факта, че хората започнаха да ядат по-малко или да купуват по-малко. Рекламата ни в Instagram „отпадна“ и това беше основният източник, от който привличахме нови клиенти. Сега работи, въпреки че покритието падна, защото няма таргетирана реклама.

0 Коментари

Няма коментари Тази страница все още няма коментари

Но можете да бъдете първи да оставите коментар !

Оставете Вашият коментар

<

Facebook

Календар

август 2022
П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031