Заводът на Volkswagen в Долна Саксония спря работаПредишна статия
Фонтанът ди Треви събра повече пари от обикновен градски музейСледваща статия
Горещи новини

17/07/24

Австрийските предприемачи у нас не виждат промяна в българския бизнес климат

Разстояние между редовете+- AРазмер на шрифта+- Принтирайте тази статия

На среща с медии в Kronospan Design Center Австрийското търговско представителство (ADVANTAGE AUSTRIA) у нас представи резултатите от своята традиционна годишна анкета сред австрийските инвеститори в България, която оценява бизнес климата в страната. Проучването е проведено в края на 2023 г. с участието на 96 ръководители на австрийски компании.

Филип Купфер – търговски съветник към Посолството на Австрия и ръководител на ADVANTAGE AUSTRIA, постави акцент върху сравнително оптимистичните очаквания на българо-австрийския бизнес въпреки сложната обстановка в света: „Резултатите от анкетата отчитат по-голям оптимизъм за развитието на бизнес климата в България, като при 12% за миналата година сега делът на оптимистите достига 19%. Австрийските компании в България гледат уверено напред и са готови за внедряването на изкуствения интелект и приемането на еврото в страната. В същото време много от тях изразяват опасения от неблагоприятната геополитическа обстановка на военни конфликти и санкции и виждат в този фактор най-голям повод за тревоги за своя бизнес“. Той посочи, че всяка година в търговското представителство на Австрия се получават по над 5200 имейла с интерес на австрийски фирми към инвестиране в България, но в момента бизнесът реивестира от печалбата си в България.

При общата оценка на бизнес климата у нас през 2023 г. 23% от анкетираните мениджъри (спрямо 19% за 2022 г.) отчитат подобрение, а 46% не виждат промяна. Значително по-нисък процент от тях докладват влошаване – 31% спрямо 45% при анкетата за 2022 г. По отношение на очакванията за бизнес средата през 2024 г. наблюдаваме по-изразен оптимизъм, като 19% предвиждат подобрение (при 12% миналата година), а 37% – влошаване (с 10 процентни пункта по-малко от предишното проучване). В същото време 43% не очакват съществени промени през годината.

При оценката на обществено-политическата рамка и институционална среда в България представителите на австрийските компании оценяват положително системата за мита и данъци у нас (81%), качеството на местните доставчици (66%), навременното плащане (62%) и разходите за труд (58%).

В същото време съществено неодобрение събират бюрократичните пречки (80%), борбата с корупцията и престъпността (79%), липсата на работна ръка (73%), политическата нестабилност (72%) и липсата на предвидима икономическа политика (71%).

Висок процент от мениджърите на австрийски компании (23%) очакват да увеличат своя персонал, 37% очакват ръст на оборотите, а 25% прогнозират увеличение на инвестициите. В оценката за развитието на продукти и услуги, базирани на изкуствен интелект, преобладават очаквания за нарастването на ролята на тази възлова иновация (40%).

Участниците в срещата по представяне на нагласите на австрийския бизнес у нас се обединиха около мнението, че призивът да не се купуват австрийски стоки, заради недопускането на България от страна на Австрия в т.нар. „сухопътен Шенген“, е чисто политически.

Ето и мненията на някои от участниците в срещата:

Филип Купфнер: „Това е политически въпрос, не икономически и трябва да се решава на политическо ниво. Няма защо бизнесът да страда.“

Светла Несторова, главен изпълнителен директор и председател на управителния съвет на Булстрад Живот Виена Иншурънс Груп: „Феноменът Австрия е политически, не икономически. Гласът на бизнеса звучи много по-ефективно от гласът на политиците.“

Цветан Симеонов, председател на Българската търговско-промишлена палата: „Този подход е не ефективен. Бизнесът е съюзник на потребителите и се стреми винаги да предлага най-добри цени за тях.“

0 Коментари

Няма коментари Тази страница все още няма коментари

Но можете да бъдете първи да оставите коментар !

Оставете Вашият коментар

<

Новини на български

Календар

юли 2024
П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031