Бившият главен изпълнителен директор на Yahoo с нова услуга за обслужване - приложение за съхранение и споделяне на контактиПредишна статия
Изпод сянката: Синове на известни бащиСледваща статия
Горещи новини

15/01/21

Да правиш успешен бизнес с един продукт 60 години: Историята на универсалната смазка WD-40

Разстояние между редовете+- AРазмер на шрифта+- Принтирайте тази статия

WD-40 е създадена за защита на космически ракети. Едва по-късно, благодарение на кражба от служител, става ясно, че тя може да се използва и в домашни условия. Днес цената на едноименната компания е 3.5 млрд. USD, а формулата на смазката се пази в дълбока тайна.

Успех от четиридесетия път

През 1953 г. в Сан Диего, Калифорния се появява химическата компания Rocket Chemical Company. Създадена е от трима души, водени от основателят й Норман Ларсен.

Първият клиент на компанията е била аерокосмическата Convair, която се е нуждаела от антикорозионно средство, за да защити обшивката на ракетата Atlas. Вътре в ракетата е попаднала влага по време на транспортирането й от Сан Диего до тестовия полигон.

Първите 39 варианта на Rocket Chemical Company са били или твърде вискозни, или твърде течни. Четиридесетият опит е бил успешен: в лабораторната книга вариантът е записан под името WD-40, където „WD“ означава „Water Displacement“ (водно изместване). Компанията е засекретила формулата и оттогава никога не я е променяла. Фирмата твърди, че Норман Ларсен е изобретил смазката. Но има и друго мнение. Професорът по история Ирис Енгстранд предполага, че съоснователят на компанията и създателят на WD-40 е съименникът на Ларсен, химикът Норман Лоусън.

"Норман Ларсен се присъединява към компанията по-късно. Той ръководи Rocket Chemical Company в периода 1957-1958 гг.", казва тя. С течение на времето имената им се объркват и на Ларсен се приписват заслугите на Лоусен, отбелязва Енгстранд.

„Ние не правим ракети“

През 1958 г. Сай Ървинг, един от съоснователите, става ръководител на Rocket Chemical Company. На 15 септември същата година той обявява, че компанията произвежда по 8000 опаковки WD-40 дневно.

Според компанията през 1960 г. в Rocket Chemical Company са работили седем души. Те са доставяли около 45 кашона WD-40 с автомобилите си до местните магазини на ден.

Десет години по-късно компанията получава държавна поръчка от правителството на САЩ за 233 000 опаковки WD-40. Тогава са се появили слухове за възможната продажба на Rocket Chemical Company, но Ървинг ги отрича.

През 1969 г. Ървинг се пенсионира и е наследен от зет си Джон Бари. Почти веднага след поемането на поста, Бари променя името на компанията от Rocket Chemical Company на WD-40 Company в чест на единствения й продукт. Той обоснова решението с факта, че компанията не произвежда ракети.

Под управлението на Бари WD-40 Company е раздавала мостри на продукта. Например, по време на войната във Виетнам, компанията изпраща по 10 000 опаковки WD-40 всеки месец на американските войници, за да могат да предпазват оръжията и оборудването от влагата.

Важна задача за Бари е била да защити тайната формула за WD-40, търговската марка и разпознаваемия дизайн на опаковката. Компанията не патентова WD-40, за да избегне разкриването на съставките. Бари признава, че други големи компании като 3M и DuPont произвеждат продукти, много подобни на WD-40.

При Бари смазката се появява не само на рафтовете на специализираните магазини, но и в супермаркетите. Когато един от най-големите американски търговци на дребно Sears е предложил да продава WD-40 под собствената си марка, Бари отказва.

По време на неговото управление бюджетът за реклама рязко нараства, WD-40 Company започва активно да популяризира продукта в чужбина, отбелязва The New York Times. В едно интервю главният изпълнителният директор казва, че неговата компания всъщност не е производствена, а маркетингова.

През 1971 г. WD-40 Company отваря първия си международен офис в Торонто, Канада. В продължение на 20 години компанията е създала чуждестранни офиси във Великобритания, Австралия, Испания, Малайзия и Франция. През 2008 г. тя за първи път получава повече от половината от приходите си извън САЩ.

Годишните продажби на компанията също нарастват, като през:

1970 г. – 2 млн. USD

1983 г. те надхвърлят 50 млн. USD

1990 г. – 91 млн. USD

1992 г. – 100 млн. USD

Компанията става публична през 1973 г., като се включи в списъка на Nasdaq под тикера WDFC. По време на IPO-то пазарната оценка на компанията достигна 4.95 млн. USD.

През 1993 г. WD-40 обяви, че в четири от пет американски домове имат продукта WD-40 и 81% от американците са го използвали на работното си място. През същата година продажбите са достигнали до 1 милион опаковки на седмица и компанията влиза в десетката най-печелившите на Nasdaq.

Обяснявайки тайната на успеха на WD-40 за половин век, Гари Ридж, главен изпълнителен директор от 1997 г., казва: „Хората го обичат, защото това е честен продукт. Той прави това, което обещава“.

Една формула, много опаковки

До момента единственият продукт на компанията е WD-40 в различни опаковки – от кръгъл ръчен флакон, който можете да поставите в джоба си, до 200-литров варел.

През 2011 г. компанията представи линията WD-40 Specialist. Тя включва бързосъхнещ почистващ препарат за повърхности и спирачен почистващ препарат. Година по-късно WD-40 Company основава дъщерното дружество WD-40 Bike Company. Произвежда продукти за поддръжка на велосипеди.

В същото време производителят стартира продажби на лимитирани кутии:

  • със скици на автомобилния дизайнер Чип Фуз – той е известен с работата си за Ford и Chevrolet.
  • и с военен дизайн, от който за всяка продадена опаковка компанията дарява по 10 цента, на военни благотворителни организации. В резултат на акцията компанията е дарила около 300 000 USD.

Фен клуб, митове и легенди около WD-40

WD-40 има официален фен клуб с над 100 000 членове. Компанията твърди, че го е създала „преди появата на Facebook, Twitter и Instagram“, през 2001 г. Във фен клуба има шеговити позиции като „членове на борда на фен клуба“. До края на живота си всеки от тях получава кутия WD-40 веднъж годишно.

Компанията се вслушва в идеите, които идват от фен клуба. Благодарение на общността на феновете през 2005 г., навлезе на пазара WD-40 Smart Straw – опаковка с прикрепена сламка. Според компанията по този начин тя е помогнала на потребителите да решат един от основните проблеми с използването на WD-40 – постоянната загуба на сламки.

Участниците също така създадоха списък с над 2000 начина за използване на WD-40. Но често смазката се използва и за други цели, едни от най-интересните истории са:

  • с шофьор на автобус в Азия, който използва WD-40 за отстраняване на питон, навил се под автобуса;
  • мъж от Тексас се напръсква със смазка, за да премахне миризмата на чужд парфюм – така че двете жени, с които е бил не знаеха една за друга;
  • веднъж от полицията са използвали смазка, за да „освободят“ гол крадец заседнал във въздуховод.

Компанията също редовно опровергава митовете за себе си. Тя настоява да не се използва WD-40 за лечение на артрит и риболов. В първия случай компанията обяснява, че продуктът съдържа опасни химични съединения, които не трябва да се приемат вътрешно. А във втория – призовава уважително да се отнасяме към околната среда.

Съвременност

Пазарната капитализация на компанията за ноември 2020 г. се оценява на 3.5 млрд. USD, приходите й за 2019 г. са 423 млн. USD, а брутната печалба за 2019 г. е 232 млн. USD.

Празнувайки 65-годишнината си през 2018 г., WD-40 тържествено промени мястото за съхранение на тайната си формула – премести го в друг сейф в Сан Диего.

От корпорацията заявяват, че всички публикувани рецепти за приготвяне на смазка у дома се основават на предположения. Компанията не патентова състава на формулата WD-40, за да запази в тайна точната рецепта.

0 Коментари

Няма коментари Тази страница все още няма коментари

Но можете да бъдете първи да оставите коментар !

Оставете Вашият коментар

<

Новини на български

Facebook

Календар

януари 2021
П В С Ч П С Н
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031