ЗУКЪРБЪРГ ОБЯВИ НОВИ ПРОМЕНИ ВЪВ FACEBOOKПредишна статия
Н. Пр. Наргиз Гурбанова: Баку и София ще се доближат с директна въздушна връзка между нашите столициСледваща статия
Горещи новини

22/10/18

ЙОРДАН КАРАМАЛАКОВ: АВИАЦИЯТА ПРАВИ СВЕТА ПО-ДОБРО МЯСТО И ОБЕДИНЯВА ХОРАТА

Разстояние между редовете+- AРазмер на шрифта+- Принтирайте тази статия
4 x 6 in. (2)

Йордан Карамалаков ръководи офиса на IATA в София* от 2000 до 2013 г. Преди това е работил в Института по въздушен транспорт и Авиокомпания „Балкан”. През 2005-2006 г. е бил Председател на Съвета на директорите на авиокомпания „България Ер”. В момента е ръководител на представителството на IATA за Казахстан, Киргизия, Узбекистан и Таджикистан.

Минаха 5 години откакто не работите вече в България…

Да, времето лети бързо. Офисът на IATA в София официално прекрати дейността си през февруари 2013 г., като функциите му бяха прехвърлени към Регионалното ни представителство в Букурещ. Там отговарят за 7 държави от Източна Европа. Такава е и новата политика на IATA – да концентрира дейността си в по-малко на брой, но по-високотехнологични регионални, а не национални представителства.

В известен смисъл аз също допринесох за преминаването към такава политика – към края на 2012 г. офисът ни в София под мое ръководство прекрасно се справяше с управлението на дейността ни в България, Казахстан, Киргизстан и Азербайджан, което бе, съгласете се, малко странно съчетание.

Светът като цяло върви към глобализация и въздушният транспорт, включително и нашата асоциация, не са изключение. Тази година IATA създаде свой Глобален център за управление на финансовите услуги, който физически се намира на две места – в Мадрид и Сингапур, но работи нон-стоп като едно цяло, с виртуално прехвърляне на функциите на всеки 12 часа.

Офисът на IATA за Централна Азия се намира в Астана – новата модерна столица на Казахстан, изникнала преди 15 години като невероятен мираж сред студената степ. От там ние направляваме дейностите по въздушния транспорт в 4 държави с обща площ почти равна на тази на страните от ЕС.

Какви според Вас са общите проблеми, които стоят за решаване пред въздушния транспорт в Централна Азия и на Балканите?

Независимо къде се намират – в Централна Азия или на Балканите, в близките години авиокомпаниите ще трябва да решават 3 кръга въпроси: опазването на околната среда, инфраструктурата и регулаторната рамка.

Измина година откакто страните-членки на Международната организация за гражданска авиация (ICAO) се договориха по схемата за компенсиране и намаляване на емисиите СО2, станала популярна с абревиатурата CORSIA. Авиокомпаниите са на първата линия в борбата за постигане на икономически растеж без увеличение на вредните емисии. И не само това – през 2050 г. тези емисии трябва да са наполовина, отколкото са били през 2005 г. Това е глобална задача и тя изисква от всички авиокомпании, независимо от коя част на света са, да внедряват съвременна техника, да оптимизират маршрутите си и да използват повече гориво, произведено от биологична маса, а не от въглеводороди.

Тази задача е непосредствено свързана с инфраструктурата на отрасъла. Прогнозата на ICAO е, че през 2034 г. авиокомпаниите ще превозят 6,7 милиарда пътници и ще разполагат с над 43 500 самолета. Това е два пъти повече от това, което имаме в момента. Ако не се вземат мерки сега, то нас ни очаква сериозния проблем как летищата и системите за РВД ще се справят с такова увеличение. И тук на ход са правителствата на отделните държави, които трябва да обезпечат достатъчно капацитет при висока степен на безопасност и… при разумни цени. Проблемът да се намират средства за развитие на летищата е всеобщ, той е валиден и за Централна Азия и за Балканите. И далеч не всякога приватизацията или концесионирането на летищата се е оказвало най-доброто решение.

Тук идва моментът да споменем и нормативната база. Всяко ново изискване на властите към мерките за сигурност, граничния контрол, компенсациите при нерегулярност и други подобни следва да се въвежда след оценка на влиянието му върху

бизнес средата и съответно върху стойността на билетите. Ние, независимо къде работим, трябва да прилагаме глобални и добре балансирани стандарти и правила.

Е, сигурно има и известни разлики…

Да, естествено, има разлики. Представете си само, че минималната продължителност на един полет от Астана е час и половина – над 1200 км! Разстоянията са непреодолими по шосе или с влак и съответно ролята на въздушния транспорт за развитието на икономиката и туризма в Централна Азия е много по-съществена, отколкото е в Европа. Естествено е, че всеки по-голям град иска да има свое летище, но дали такова летище с един или два полета на ден ще може да се самоиздържа и при това да осигурява безопасност и качество на услугата? По-ниското средно ниво на доходите в сравнение с Европа, води до повишено търсене на превози в т.н. „ултра low cost” сегмент, в който в Централна Азия работят и авиокомпании носители на потенциални рискове за безопасността. Това беше и моята първостепенна задача, с която IATA ме изпрати в Астана.

За четири години ние успяхме да осигурим 80% от превозите да се извършват от превозвачи, сертифицирани по IOSA и с допуск от EASA да полети в Европа. В резултат на това Казахстан беше изваден от т. н. „черен списък”, а Киргизстан е на път за излезе оттам през 2018 г. Също така Узбекистан и Таджикистан поддържат добро съответствие с нормативите за безопасност. В България тези въпроси бяха окончателно решени още преди 10 години.

Какво очаквате за въздушния транспорт в България от „Годината на Председателството”?

Председателството на ЕС дава уникален шанс България да изиграе ролята на лидер в областта на интеграцията на всички Балкански държави в голямото европейско авиационно семейство. Няма друг регион в Европа, където въздушните връзки между отделните държави да са толкова неразвити. Авиацията прави света по-добро място и обединява хората.

*Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) обединява 275 авиокомпании, които реализират 83% от трафика във въздушния транспорт.

0 Коментари

Няма коментари Тази страница все още няма коментари

Но можете да бъдете първи да оставите коментар !

Оставете Вашият коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван. Маркираните полета са задължителни. *

Facebook

Календар

октомври 2018
П В С Ч П С Н
« сеп    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031