Предишна статия
Следваща статия
Горещи новини
  • Представители на 50 държави подписват Харта на ООНУставът (Хартата) на Обединените нации е договор, който образува и основава международната Организация на обединените нации. Той е подписан на Конференцията за международна организация на обединените нации в Сан Франциско, [...]
  • Комикс на деня - 25 юни : dnevnik.bg [...]
  • Тръмп заплаши Иран с унищожениеПрезидентът на САЩ Доналд Тръмп заплаши Иран с „огромна сила“ и дори унищожаване в случай на атака срещу Америка. „Всяко нападение на Иран срещу каквото и да е американско, ще бъде [...]

25/06/19

ДИГИТАЛИЗАЦИЯТА МОЖЕ ДА ДОНЕСЕ ДО 8 МИЛИАРДА ЕВРО ДОПЪЛНИТЕЛЕН БВП ЗА БЪЛГАРИЯ ДО 2025 Г.

Разстояние между редовете+- AРазмер на шрифта+- Принтирайте тази статия
Panel discussion

Глобалната консултантска компания McKinsey представи резултати от последния си доклад "Възходът на дигиталните конкуренти: Как дигитализацията може да се превърне в следващия двигател на икономическия растеж в Централна и Източна Европа". Докладът е подробно макроикономическо проучване, което по уникален начин измерва размера и темпа на растеж на дигиталните икономики на регионално ниво в десет държави: България, Латвия, Литва, Полша, Румъния, Словакия и Словения, Унгария, Хърватия, Чехия.

Основните констатации включват:

  • Между 1996г. и 2017г. десетте държави от Централна и Източна Европа, разгледани в този доклад, отчитат средно 114% увеличение на БВП на глава от населението. Но през последните години традиционните двигатели на растежа започват да отслабват. Икономиките в Централна и Източна Европа, включително България, са по-слабо капитализирани в сравнение с по-напредналите западно-европейски (капиталът е с 80% по-нисък в сравнение с този в най-големите страни от ЕС), разходите за работна сила нарастват с ниски и рекордно ниски нива – средно 5,2% през 2018 г. в България. Освен това производителността на труда изостава от Западна Европа.
  • Според анализа на McKinsey дигитализацията може да бъде следващият голям двигател на растежа в страната. С преодоляването на дигиталното изоставане със Западна и Северна Европа, България може да спечели до 8 милиарда евро допълнителен БВП до 2025г. А за целия регион на ЦИЕ е 200 милиарда евро – почти размера на цялата икономика на Португалия през 2017 година.
  • При тази оптимистична прогноза, дигитализацията може да добавя по един процент годишно допълнителен ръст на БВП за България до 2025г. И да доведе до ръст на дела на дигиталната икономика на страната от днешните 5.2% до 16% от БВП през 2025 г.

Днес дигиталната икономика в България вече представлява съпоставим дял в БВП, както в най-големите пет пазара на ЕС (6,7% срещу 6,9%)). Тя наистина изостава от най-дигитализираните северноевропейски страни (Дигитални лидери), като Швеция, където този дял достига 9.0%. Въпреки това, дигиталната икономика в България нараства повече от два и половина пъти по-бързо, отколкото в 5-те големи пазара на ЕС (8,2% спрямо 3,1%) през последните пет години. Тези данни потвърждават, че България може да претендира за титлата „дигитален конкурент“.

България е в добра позиция да се възползва от увеличената дигитализация. Икономиката е сравнително малка и отворена, подобно на другите дигитални конкуренти, както и дигиталните лидери , като разчита на търговия (за разлика от големите западни икономики в ЕС и техните големи вътрешни пазари). Съотношението на търговията към БВП в България – 131% през 2017 г. е сравнимо с 128% за дигиталните лидери и 137% за региона на ЦИЕ, което е значително по-високо от това на големите 5 пазара в ЕС (67%). България, заедно с останалата част от региона на Централна и Източна Европа, може да използва дигитализацията, като ефективно средство за навлизане в международни вериги за създаване на стойност. Комбинацията от отворен пазар и съсредоточаване върху дигитализацията беше успешна стратегия за растеж и при държавите дигитални лидери. Общите им ключови характеристики (размер, значение на търговията и отвореност) показват, че България е в много добра позиция да изгради подобен път към просперитета.

За да осъществи тези планове България трябва да ангажира всички отговорни фактори в дигиталната трансформация. Бизнесът трябва да  ускори приемането на дигитални инструменти, за да увеличи своите  продуктивност  и печалба. Също така да се възползва от дигиталните решения за изследване на потребителските нагласи  и да стъпи на регионални и световни пазари.

Публичният сектор може да играе важна роля в трансформацията чрез използване на дигитални технологии за постигане на по-бързи, по-плавни процеси и услуги както за компаниите, така и за обикновените граждани. Хората също трябва да са активни; инвестирането в учене през целия живот, което ще им позволи да се възползват от новите възможности на пазара на труда. Те трябва да са по-гъвкави в кариерата си.

Политиците могат да подкрепят процеса на много фронтове. Те могат да насърчат приемането на технологии както от публичния, така и от частния сектор. Могат да подобрят екосистемата за стартиращи фирми и възможностите за дигитални иновации. Те могат също така да подпомагат работниците чрез създаване на програми за движение, насочени към "преквалификация" и "повишаване на квалификацията" на работниците.

Пълният доклад може да бъде изтеглен на адрес: https://digitalchallengers.mckinsey.com/

0 Коментари

Няма коментари Тази страница все още няма коментари

Но можете да бъдете първи да оставите коментар !

Оставете Вашият коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван. Маркираните полета са задължителни. *

Facebook

Календар

юни 2019
П В С Ч П С Н
« май    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930